/ Manevi yaşam / Ortodokslukta Tespih Kullanımı ve Teolojik Açıklaması

Ortodokslukta Tespih Kullanımı ve Teolojik Açıklaması

Ortodokslukta Tespih Kullanımı ve Teolojik Açıklaması

İsa Mesih duasını (Rab İsa Mesih, ben günahkara merhamet eyle) okumak için kullanılan çoğunlukla 50 veya 100 iplik düğümden yapılmış bir kordondur. (Yunanca κομβοσχοίνι, komboskini veya Rusça чётки, Tschotki) Düğüm sayısı farklı olabilir. 25, 30, 33 veya 500 düğümlü dua kordonları vardır. Bu dua kordonu “Ortodoks Tesbihi” olarak da adlandırılır.

Dua kordonu düğüm “tanelerden” oluşur. Her biri özel dualarla bağlanmıştır. Genellikle bir kablodan veya ipliklerden örülürler. Hiristiyanlar tarafından bileklerine takılır çünkü ister keşiş ister dünyada yaşayan imanlılar olalım, birinci görevimiz durmadan dua etmektir. (1.Selanikliler 5,17) Saymayı kolaylaştırmak için, on tane düğüm “aralarında” biraz daha büyük olanlarla ya da boncuklarla ayrılır. Dua kordonu kurtuluşu veya manevi kılıcı simgelemektedir.

Neden Ortodoks tespih ile dua edelim?

Ana nedenleri:

  1. Duaya odaklanmamızı sağlar. Özellikle yeni başlayanlar için uzun süre konsantre olmak zordur. Komboskini buna yardım eder.
  2. Eğer belli sayıda dua etmek zorunda kalırsanız veya ruhani pederinizin size verdiği kanona göre dua etmek istiyorsanız, bu dua için bir sayma yardımcısıdır.
  3. Düşen meleklere karşı bir silahtır. Aziz Paisios ortodoks tespihini “şeytana karşı ateşli silah” olarak tanımlıyor.
  4. Kişi dua kitapları olmadan kendisi ve diğerleri için yoğun bir şekilde bulunduğu her yerde ve her ortamda dua edebilir.

 

Tespih ile Okunabilecek Dualar:

 

1) İsa Mesih duası: “Rab İsa Mesih, (ben günahkara veya bana) merhamet eyle.”

2) “Hamdolsun Sana ey Tanrımız, hamdoldun sana”

3) “Pekkutsal Tanrıdoğuran bizi kurtar.”

4) ”Aziz (koruyucu aziziniz veya sevdiğinız bir azizin ismini söyleyebilirsiniz) biz günahkarlar  için şefaaci ol”

5) «Bütün düşman kuvvetler senin mûteber Haç’ının işâreti altında ezilsinler.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ortodokslukta Tespih Kullanımı ve Teolojik Açıklaması